آموزش حرکات پا, راهنمای حرکات بدنسازی

اسکوات اسپلیت با دستگاه اسمیت (Smith Single-Leg Split Squat)

  • نوع: قدرتی

    عضله هدف: چهار سر ران

    ابزار: دستگاه اسمیت

    سطح: مبتدی

    دستورالعمل

    1. برای شروع نیمکت مسطحی را به فاصله 60 تا 90 سانتی‏‌متری از دستگاه اسمیت قرار دهید. سپس میله را روی ارتفاعی متناسب با قد خود تنظیم کنید. بعد از انتخاب ارتفاع صحیح و افزودن وزنه، زیر میله رفته و پشت شانه‏‌ها (کمی پایین‏‌تر از گردن) را مقابل آن قرار دهید.
    2. دست‌‏ها را دو طرف میله گذاشته (کف دست‏‌ها روبه‌جلو) و آن را بگیرید. با ایجاد فشار از طریق پاها و هم‌زمان صاف کردن تنه، میله را از ضامن جدا کرده و بالا ببرید.
    3. موقعیت پاها باید به‌گونه‌ای باشد که یک‌پا زیر میله و کمی روبه‌جلو باشد و دیگری را به سمت عقب کشیده و روی پا را بر روی نیمکت بگذارید. اکنون در وضعیت شروع حرکت هستید.
    4. حال سر را بالا نگه‌داشته و با حفظ حالت کشیده بدن هم‌زمان با خم کردن زانو میله را به‌آرامی پایین بیاورید. تا حدی پایین بروید که زاویه میان روی ران و ساق کمی کمتر از 90 درجه باشد (در این حالت روی ران پایین‌‏تر از سطح موازی با زمین خواهد بود). در حین انجام این بخش از حرکت عمل دم صورت گیرد. نکته: درصورتی‌که حرکت را به‌درستی انجام داده باشید بخش جلویی زانو خط فرضی صافی با پنجه پا ایجاد می‏کند که عمود بر سطح است. چنانچه زانوها از این خط فرضی عبور کرده باشند (از پنجه‏‌ها جلوتر باشند) بدین معنی است که فشاری غیرضروری بر زانو وارد کرده‏‌اید و حرکت اشتباه انجام‌شده است.
    5. درحالی‌که بازدم را انجام می‌‏دهید، هالتر را بالابرده و برای این کار عمده فشار بر زمین را از طریق پاشنه وارد می‏‌کنید؛ سپس فوراً پا را صاف‌کرده و به وضعیت آغاز حرکت بازگردید.
    6. حرکت را به تعداد توصیه‌شده تکرار نمایید.
    7. حرکت را روی پای دیگر تکرار کنید.

    تنوع

     می‌‏توانید حرکت را با دمبل یا هالتر نیز انجام دهید.   

    حرکات جایگزین

    عضله هدف: چهار سر ران

    ابزار: هالتر

    عضله هدف: چهار سر ران

    ابزار: دمبل


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت bodybuilding.com)


    حرکات تمرینی و بدنسازی می‌بایست همراه با یک برنامه تمرین و زیرنظر مربی انجام شود.
    مسئولیت انجام صحیح حرکات به عهده ورزشکار بوده و تن ورز تنها جهت کمک به ورزشکاران عزیز، محتوا را تولید یا ترجمه کرده و مسئولیتی در قبال انجام صحیح حرکات و یا آسیب‌های احتمالی ندارد.
    هم‌چنین در صورت تمایل به دریافت یک برنامه تمرین علمی و زیرنظر مربیان، می‌توانید وارد صفحه دریافت برنامه بدنسازی و رژیم غذایی شوید.


    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *