دانستنی‌های بدنسازی, دانستنی‌های بدنسازی بانوان, مقالات

اشتباهات متداول در باشگاه

  • مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: 4 دقیقه 

     

    گاهی اوقات این موضوع که یک نفر در باشگاه به‌خوبی پیشرفت می‌‌کند و دیگری نمی‌‌تواند به نتایج خوبی دست پیدا کند، با صورت یک رمز و راز باقی می‌‌ماند.

    تمرین کردن برای خیلی از افراد همانند این است که وارد یک هزارتو می‌‌شوند که شامل فرآیندی از آزمون‌وخطاها است. اگر نتایج دلخواه خود را کسب نمی‌‌کنید، رها کردن تمرین و تسلیم شدن کار ساده‌‌ای است ولی فراموش نکنید که موفقیت در همین حوالی منتظر شما است. تنها راه کسب موفقیت این است که تمام فعالیت‌‌هایی که نتیجه‌‌ای برای شما ندارند را رها کنید و مواردی که در پیشرفت شما مؤثر هستند را ادامه دهید.

    یافتن پارامترهایی که در برنامه ورزشی شما هیچ‌گونه نتیجه‌‌ی مثبتی برایتان به ارمغان نمی‌‌آورد، کار واقعاً چالش‌برانگیزی است. در ادامه فهرستی از اشتباهات متداول و رایج در باشگاه‌‌های ورزشی و در حین تمرین کردن را آماده کرده‌‌ایم که شاید در این مسیر به کمک شما بیاید.

    1. تمرکز بر کمیت به‌جای کیفیت

    این موضوع در مورد وزن وزنه‌‌هایی هم که برای تمرین‌‌های مختلف خود به کار می‌‌گیرید، صادق است. عده‌‌ای زیادی از افراد هستند که آن‌‌قدر وزن وزنه‌‌ها را بالا می‌‌برند که دیگر قادر به اجرای صحیح و درست حرکت نیستند.

    2. استفاده از وزنه زدن برای تحریک رشد عضلانی

    هنگامی‌که در باشگاه ورزشی هستید، هدف شما استفاده از وزنه برای تحریک رشد عضلات و عضله سازی بیشتر است، بدون این‌که توجهی داشته باشید، چند کیلو وزنه‌‌ می‌‌توانید بلند کنید.

    انجام ده تکرار درست بهتر از انجام 15 تکرار غلط و نادرست یک حرکت ورزشی است. غرور خود را بیرون باشگاه بگذارید و هر وقت رفتید بیرون آن را بردارید.

    3. بیشتر همیشه بهتر نیست

    اگر 3 الی 4 ساعت تمرین در طی یک هفته خوب است، پس 6 الی 7 ساعت تمرین قطعاً دو برابر بهتر است. مگر نه؟ متأسفانه خیر. وقتی درباره عضله سازی، افزایش حجم و کاهش چربی صحبت می‌‌کنیم، بیشتر همیشه بهتر نیست.

    4. تمرین بیش‌ازحد

    تمرین بیش‌ازحد یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی است که ورزشکاران، خصوصاً افراد مبتدی به آن دچار می‌‌شوند. اگر شک دارید که با انجام تمرینی دچار تمرین بیش‌ازحد می‌‌شوید یا نه، قدری از شدت و حجم تمرین مدنظر را بکاهید. به‌این‌ترتیب شما مشتاق به انجام تمرین خواهید بود و با انجام تمرین با شدت زیاد، خود را از بین نبرده‌‌اید.

    5. تکرار برنامه‌‌ای یکنواخت برای بارها و بارها

    اگر همچنان در حال دنبال کردن برنامه 6 ماه پیش خود هستید و عیناً از همان وزنه‌‌ها و همان تمرین‌‌ها با شدت یکسان در برنامه خود استفاده می‌‌کنید، پس اشتباهی مرتکب شده‌‌اید. بگذارید عضلات شما با چالش‌‌های جدید روبه‌‌رو شوند. به‌طور منظم تغییراتی را در برنامه خود ایجاد کنید. مثلاً می‌‌توانید جای تمرین‌‌های سینه خود را جابه‌‌جا کنید و به‌جای اینکه پرس سینه روی تخته شیب‌‌دار را در تمرین دوم خود انجام دهید به تمرین اول خود تبدیل کنید. در هنگام تمرین پاها، اسکات را به‌جای این‌که به‌عنوان حرکت اول انجام دهید، به‌عنوان حرکت آخر انجام دهید.

    لازم نیست برای هر تمرین خود چیزی را تغییر دهید، ولی اگر پس از هر 2 الی 3 هفته، در برنامه خود تغییراتی اعمال کنید، قطعاً هم تمرین‌‌ها برای شما جذابیت بیشتری پیدا خواهند کرد و هم دچار اشتباهات کمتری در باشگاه خواهید شد. پس از 6 الی 8 هفته هم برنامه خود را به‌طورکلی بازنگری و تغییر و تحول اساسی بدهید.

    6. تغییرات بیش‌ازاندازه

     همان‌طور که داشتن یک برنامه یکنواخت تمرینی درنهایت منجر به عدم پیشرفت مناسب شما می‌‌شود، تغییر مدام از یک برنامه به برنامه‌‌ای دیگر در مدت‌زمان کوتاه، نه‌تنها هیچ پیشرفت جادویی به ارمغان نمی‌‌آورد بلکه می‌‌تواند یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی باشد که مرتکب ‌‌می‌‌شوید. برای این‌که به کارایی یا عدم کارایی یک برنامه ورزشی پی ببرید باید حداقل 6 الی 8 هفته آن برنامه را پیاده کنید. پس به برنامه جدید زمان بدهید و صبور باشید تا آثار خود را نشان دهد. هیچ‌کس نتوانسته است تنها در طی چند ماه یک بدن عالی برای خود درست کند.

    7. نداشتن هدف

    آیا شما هم آن دسته از افرادی را در باشگاه‌‌های ورزشی دیده‌‌اید که همین‌جوری در باشگاه می‌‌چرخند و هیچ ایده‌‌ای ندارند که قرار است چه‌کار کنند و اصلاً برای چه به باشگاه آمده‌‌اند؟ احتمال بالایی وجود دارد که آن‌‌ها هم جز همان 8 نفر از هر 10 نفری باشند که تمرینات بدن‌‌سازی در باشگاه‌‌های ورزشی‌‌ را در 12 ماه یا کمتر از آن رها می‌‌کنند.

    اولین گام برای قدم گذاشتن در مسیر تناسب‌اندام، این است که دقیقاً بدانید چه چیزی می‌‌خواهید و چه زمانی می‌‌خواهید به آن دست پیدا کنید. پس پیش از هر چیزی هدف و زمان رسیدن به آن را تعیین کنید.

    عبارات مبهمی نظیر “کاهش وزن” و یا به‌طورکلی “تناسب‌اندام” نمی‌‌تواند اهداف مناسبی باشند. داشتن هدفی نظیر “4 کیلو کاهش وزن چربی بدن در طی 6 هفته آتی” نمونه‌‌ای از یک هدف مشخص و درست است که در این صورت احتمال بیشتری برای دست‌‌یابی به موفقیت خواهید داشت تا این‌که فقط بگویید “می‌‌خواهم لاغر شوم”. یک‌تکه کاغذ و قلم بردارید و هدف خود را بنویسید. آن را درجایی قرار دهید که هرروز ببینید. به تلاش خود ادامه دهید تا به هدف نهایی برسید.


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت maxinutrition.com)

    در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای
    بازگشت به لیست

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *