افزایش وزن و حجم, تغذیه و رژیم غذایی, مقالات

تقویت عضلات با گوشت گاو

  • مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: 3 دقیقه 

     

    در این مقاله با تمام مواردی که گوشت گاو را به برترین ماده غذایی برای رشد ماهیچه‌‌ها تبدیل می‌‌کنند، آشنا خواهید شد.

    این ماده غذایی زمانی توسط پلیس تغذیه ممنوع شده بوده و حتی افراد گوشت‌‌خوار نیز باید از توفو استفاده می‌‌کردند، اما امروزه مجدداً به میدان آمده است. بدن‌سازان در سراسر جهان استفاده از سینه مرغ بدون پوست را کنار گذاشته و به دنبال استیک گوشت هستند. دلیل خوبی نیز برای این اقدام وجود دارد: گوشت گاو سرشار از پروتئین و سایر مواد مغذی ضروری است. اما خریداران باید در خرید گوشت دقت کنند. همواره باید گوشت خوبی خریدار کنید تا بتوانید مواد مغذی موردنیاز ماهیچه‌‌های خود را تأمین کنید. با انتخاب گوشت نامناسب ممکن است شاهد تأثیرات نامطلوب شوید.

    قدرت گوشت گاو

    ریک هال (کارشناس تغذیه و استاد دانشگاه آریزونا) می‌‌گوید: “پروتئین مهم‌‌ترین ماده مغذی موجود در گوشت قرمز است که برای همه افرادی که تمرین می‌‌کنند، مفید است.” فقط یک نوع پروتئین در گوشت قرمز وجود ندارد، بلکه گوشت حاوی نه آمینواسید ضروری است که دارای ارزش زیستی بالایی هستند و این بدین معناست که به‌آسانی هضم شده و توسط بدن به‌کاربرده می‌‌شوند. مطالعات نشان می‌‌دهند که غذاهای دارای ارزش زیستی بالا به شما در ترمیم بافت‌‌های ماهیچه‌‌ای بعد از تمرین کمک می‌‌کنند.

    اما ارزش غذایی گوشت گاو فراتر از پروتئین است. ازجمله مواد مغذی موجود در گوشت گاو می‌‌توان به سلنیوم، آهن، روی و ویتامین‌‌هایی ازجمله تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، پانتوتنیک اسید، B6 و B12 اشاره کرد. چند مورد از این ریزمغذی‌‌ها در متابولیسم انرژی نقش داشته و به بدن در استفاده از منابع سوختی ازجمله کربوهیدرات‌‌ها و چربی کمک می‌‌کنند. با دو گرم پروتئین در هر 450 گرم، گوشت گاو کراتین موردنیاز برای افزایش حجم را فراهم می‌‌آورد. محتوای چربی چطور؟ استیک یا برگر گوشت حاوی چربی بیشتری در مقایسه با سینه مرغ (بدون پوست) است. اما اندکی چربی اشباع نیز برای حفظ میزان تستوسترون ضروری است و اسید استئاریک در حدود یک‌سوم چربی‌‌های اشباع موجود در گوشت را تشکیل می‌‌دهد. اسید استئارک در تنظیم میزان کلسترول خون نقش دارد. چربی‌‌ زیاد گوشت منجر به آسیب به قلب می‌‌شود، بدین دلیل است که کارشناسان تغذیه استفاده از گوشت بدون چربی را توصیه می‌‌کنند. هرچه چربی گوشت کمتر باشد، قدرت ایجاد ماهیچه آن به ازای هر اونس بیشتر خواهد بود.

    همواره گوشتی را انتخاب کنید که نسبت پروتئین به چربی آن بیشتر باشد. گوشت پشت (Loin) چربی کمتری داشته و بهترین گزینه به شمار می‌‌رود. رنگ گوشت نیز نشانگر محتوای چربی آن است. هرچه گوشت قرمزتر باشد، چربی کمتری دارد. گوشت گاو بر اساس میزان کم‌‌چرب بودن، طعم و سن دام طبقه‌‌بندی می‌‌شود. انواع کم‌‌چرب مناسب‌‌تر هستند. سه رده برای گوشت وجود دارد که به ترتیب Select، Choice و Prime نام دارند. Select و Choice در مقایسه با Prime چربی کمتری دارند. گوشت‌‌های select براقیت کمتری دارند. این گوشت برای عروق شما مناسب است، اما ازآنجایی‌که بعد از طبخ ماهیت آبکی خود را از دست می‌‌دهد، برای ذائقه شما ممکن است خوشایند نباشد. شما می‌‌توانید کم‌‌چرب‌‌ترین گوشت را نیز با قرار دادن برای مدتی در داخل ماریناد (سس برای طعم دار کردن گوشت) به خوشمزه‌‌ترین استیک تبدیل کنید.

    علف در برابر غلات

    متأسفانه، دامداری‌‌های کوچک که در آن‌ها گاوها می‌‌توانند آزادانه چرا کنند جای خود را به دامداری‌‌های بزرگ می‌‌دهند که در آن‌ها هزاران رأس گاو نگهداری شده و گاوها از غلات استفاده می‌‌کنند. گوشت گاوهایی که در چراگاه پرورش‌یافته‌اند، خوشمزه‌‌تر بوده و برای سلامت شما نیز مناسب است.

    جو رابینسون، نویسنده کتاب Pasture Perfect می‌‌گوید: “در مقایسه با گاوهایی که علوفه دریافت کرده‌‌اند، گوشت گاوهایی که از غلات استفاده کرده‌‌اند چربی، چربی اشباع و کالری بیشتری دارد. گوشت این گاوها ویتامین E و بتاکاروتن کمتری دارد و مقدار دو چربی مهم (امگا 3 و اسید لینولئیک کنژوگه (CLA)) نیز در گوشت گاوهایی که غلات دریافت کرده‌‌اند، کمتر است. نقشی که امگا 3 در مقابله با بیماری‌‌ها (به‌ویژه بیماری‌‌های قلبی) دارد، در بسیاری از مقالات مورد تأکید قرارگرفته است. CLA نیز ترکیبی است که در مقابله با سرطان نقش دارد.

    قرار دادن در ماریناد

    استفاده از ماریناد خوب (Marinating) بهترین روش برای تبدیل طعم کم‌‌چرب‌‌ترین گوشت به طعمی همانند گوشت prime است. این بدین معنای اقدامی فراتر از باز کردن یک بطری سس سویا است. شما می‌‌توانید به‌آسانی و به‌سرعت با استفاده از موادی نظیر روغن‌زیتون و ادویه‌‌های مختلف ماریناد تهیه کنید. با ترکیب دو قاشق غذاخوری سرکه سیب یا برنج و آب، یک قاشق غذاخوری روغن‌زیتون، یک قاشق غذاخوری زنجبیل و قند و یک حبه سیر می‌‌توانید ماریناد فوق‌‌العاده‌‌ای تهیه کنید. این ترکیب را به نیم کیلوگرم استیک اضافه کرده و در یک کیسه پلاستیکی قرار داده و به مدت دو ساعت در یخچال نگه‌دارید.


    تالیف:

    تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت muscleandfitness.com)

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۸ رای
    بازگشت به لیست

    نوشته های مشابه

    3 دیدگاه در “تقویت عضلات با گوشت گاو

    1. سپهر گفت:

      سلام. گوشت قرمز در افزایش حجم عضلات بسیار موثره.

    2. MAMAD گفت:

      میگن گوشت قرمز ضرر داره اگر به این صورت ک در مقاله اورده شده استفاده بشه برای بدن ضررش بیشتره یا سودش

      1. تولید محتوا تن ورز گفت:

        سلام. دوست گرامی مصرف گوشت قرمز در ورزش بدنسازی بسیار با اهمیت است. ولی باید به اندازه مصرف شود و همیشه تحت کنترل باشید تا دچار بیماری‌های ناشی از مصرف زیاد آن نشوید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *