۵ مورد که در حین انتخاب رژیم غذایی باید به آن‌ها توجه نمایید

بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی (2 رای)

Loading...

 

انتخاب برنامه رژیم غذایی

استفاده از غذاهای خام، سبزیجات، میوه‌ها، رژیم‌های کاهش‌ وزن، کربوهیدرات زیاد، کربوهیدرات کم، پرچرب، کم چرب، مدیترانه‌ای، ماکروبیوتیک‌ها و … از جمله رژیم‌های غذایی هستند که توسط افراد سراسر جهان به‌کار برده می‌شوند.

کتابهای آشپزی، تغذیه و وب‌سایت‌های سلامتی متعددی وجود دارند که به ارائه توصیه‌های رژیمی پرداخته و افراد متعددی نیز وجود دارند که شغل آن‌ها ارائه اطلاعات در مورد رژیم‌های‌ غذایی مختلف می‌باشد.

اما رژیم غذایی مناسب برای خود را چگونه باید انتخاب نماییم؟

رژیم غذایی مناسب

بررسی بهترین گزینه برای خود

اگر شما در حال مطالعه این مقاله هستید، احتمال می‌رود که تاکنون برنامه‌های غذایی متعددی را امتحان کرده و در نهایت به نتیجه مطلوب خود دست نیافته‌اید. بسیاری از افراد به منظور اهداف سلامتی از رژیم غذایی استفاده می‌کنند. در این میان برخی دیگر نیز بنا به دلایل اخلاقی یا زیست محیطی رژیم غذایی خاصی را در پیش می‌گیرند. برخی دیگر نیز با بیماری‌های خاصی مواجه هستند و باید رژیم غذایی خاصی را در پیش گیرند.

اما افرادی که همواره به دنبال میزان کالری و چربی موجود در غذاها هستند، اغلب به منظور کاهش وزن رژیم غذایی خاصی را در پیش می‌گیرند و برای این افراد رژیم غذایی متعادل بهترین نتیجه را می‌تواند به ارمغان بیاورد. همانطور که مشاهده می‌کنید دلایل بی‌شماری برای استفاده از رژیم‌های غذایی وجود دارد و این امر منجر به دشواری انتخاب برنامه غذایی مناسب می‌گردد.

برای سهولت انتخاب، ما پنج مورد را برای شما فراهم آورده‌ایم تا با استفاده از آن‌ها بهترین رژیم غذایی را برای خود انتخاب نمایید. به خاطر داشته باشید که یک روش برای تمام افراد نمی‌تواند اثرگذار باشد.

در انتخاب رژیم غذایی مناسب برای خود موارد زیر را در نظر بگیرید:

۱٫ ارزش‌های خود را بشناسید

برنامه غذایی سالم

شما به چه چیزی اهمیت می‌دهید؟ سادگی، اخلاقیات، انسانیت، محیط زیست، خودداری از غذاهای فرآوری‌شده یا استفاده از غذاهای کامل؟ ارزش‌های خود را شناخته و بر اساس آن‌ها بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

برای مثال، اگر به‌ دنبال در نظر گرفتن آداب و اخلاق در انتخاب رژیم غذایی هستید، می‌توانید به دنبال رژیم‌های غذایی گیاهی باشید.

اگر قصد دارید از غذاهای کامل تغذیه کنید، در ابتدا با حذف غذاهای فرآوری شده از رژیم غذایی خود آغاز کنید.

اگر به دنبال خوردن غذاهای کامل بدون ظلم به حیوانات هستید، می‌توانید از غذاهای کامل و غذاهای گیاهی استفاده نمایید.

اگر قصد دارید وزن خود را کاهش دهید، به دلایل افزایش وزن خود توجه نمایید. اگر بدن شما مواد مورد نیاز خود را به‌خوبی تامین نمی‌کند بهتر است از غذاهای واقعی به جای غذاهای فرآوری‌شده استفاده کنید.

اگر قصد دارید قند خود را کاهش دهید می‌توانید با رژیم غذایی مدیترانه‌ای آغاز نمایید که از میوه‌ها، سبزیجات، آجیل، تخمه، لوبیا، عدس، روغن زیتون و ماهی تشکیل شده است.

نتیجه نهایی این است که ارزش‌های خود را بشناسید و با توجه به آن برنامه غذایی خود را انتخاب کنید. زمانی که غذاهایی می‌خورید که با ارزش‌های شما سازگار است، احساس بهتری خواهید داشت.

۲٫ خود را آموزش دهید

 انتخاب رژیم غذایی

هرگز رژیمی را انتخاب نکنید که دوست شما یا پزشک گفته است که این رژیم مناسب می‌باشد. همواره سعی کنید در مورد آن مطالعه نمایید. به مواد موجود در رژیم غذایی توجه کنید. به نحوه تهیه غذای ذکر شده در رژیم توجه نمایید.

اغلب ما هیچ اطلاعی در مورد نحوه فرآوری غذای خود نداریم و در نتیجه هرگز نمی‌دانیم که غذای مورد نظر چگونه تهیه شده است.

رژیمی را برگزینید که دارای اثرات تائید شده‌ای باشد و هرگز بر اساس گفته افراد یا وبلاگ رژیمی را برای خود انتخاب نکنید. همچنین در حین انتخاب رژیم غذایی به آلرژی‌های خود نیز توجه کنید. زیرا افراد بسیاری وجود دارند که به برخی مواد غذایی حساس می باشند بنابراین اگر شما نیز از آن دسته از افراد هستید در انتخاب مواد غذایی موجود در رژیم دقت نمایید.

۳٫ آیا پایدار است؟

 رژیم غذایی مناسب

اگر نمی‌توانید میزان کربوهیدرات‌ها، درشت مغذی‌ها و گرم چربی مصرفی خود را برای همیشه ادامه دهید، بنابراین برخی از رژیم‌های غذایی را نمی‌توانید تداوم بخشید. انرژی خود را بر روی رژیم‌های غذایی که احساس می‌کنید نمی‌توانید آن را ادامه دهید صرف نکنید.

این موضوع در مورد پایداری و هزینه‌ها نیز صحت دارد. اگر نمی‌توانید هزینه مواد موجود در رژیم غذایی را تامین کنید رژیم غذایی را آغاز ننمایید. همواره طولانی مدت را در نظر بگیرید و هرگز رژیم را بدون در نظر گرفتن آینده شروع نکنید.

به خاطر داشته باشید بسیاری از رژیم‌های غذایی صرفا به منظور کسب درآمد توسط متخصصین تغذیه طراحی شده‌اند. رژیمی را انتخاب کنید که با درآمد و همچنین محیط زیست شما سازگاری داشته باشد و در این میان می‌توان به رژیم‌های غذایی گیاهی اشاره کرد.

۴٫ چندین روش را امتحان کنید

رژیم غذایی سالم

بسیاری از افراد قصد دارند از مواد خام، سبزیجات یا سایر مواد تغذیه نمایند اما برخی اوقات مسیر نادرستی را در پیش می‌گیرند.

برای مثال، افرادی که قصد دارند از غذاهای خام استفاده کنند همواره از میوه‌هایی نظیر موز تغذیه می‌کنند و در نهایت نیز از عدم تاثیرگذاری آن‌ها دلسرد می‌شوند.

افراد دیگری نیز وجود دارند که به جای استفاده از غذاهای کامل نظیر میوه‌های تازه، سبزیجات، دانه‌ها، لوبیا، آجیل، تخمه و … از تنقلات استفاده می‌کنند. برای مثال افرادی که رژیم غذایی گوشت‌خواری را در پیش گرفته‌اند اغلب گوشت مصرف کرده و از میوه و سبزیجات غافل هستند و بدین دلیل همواره احساس ضعف و سستی می‌نمایند.

بنابراین اگر قصد دارید رژیم غذایی را آغاز کنید هرگز به یک رژیم اکتفا نکنید بلکه چندین روش را امتحان کرده و روشی که برایتان مناسب است را انتخاب کنید. همواره در مورد رژیم‌های غذایی اطلاعات کسب نمایید تا بتوانید بهترین را برای خود انتخاب کنید.

۵٫ نیازهای تغذیه ای خود را پوشش دهید

 تغذیه سالم

یکی از اصلی‌ترین مواردی که باید در هنگام شروع رژیم غذایی در نظر بگیرید پوشش دادن و تامین نیازهای تغذیه‌ای خود با رژیم غذایی می‌باشد. برای مثال، اگر شما رژیم غذایی گیاهی را در پیش گرفته‌اید باید از مکمل های B12 نیز استفاده کنید و همچنین در کنار آن نیز از غلات کامل، عدس، تخمه، نخود و لوبیا به منظور تامین پروتئین و آهن مورد نیاز بهره‌مند شوید.

اگر رژیم غذایی گوشت‌خواری را انتخاب کرده‌اید، سعی کنید در کنار آن از میوه‌ها و سبزیجات استفاده کرده و فیبر مورد نیاز را تامین نمایید زیرا شما از غذاهایی نظیر لوبیا و دانه‌ها بی‌بهره‌اید که هر دو از جمله منابع اصلی فیبر به‌شمار می‌روند.

این امر برای رژیم‌های غذایی دارای کربوهیدرات کمتر نیز صادق می‌باشد. اگر رژیم غذایی شما دارای کربوهیدرات کمتری است، شما باید از اسیدهای چرب امگا ۳ و مکمل های DHA نیز استفاده نمایید تا اسیدهای چرب مورد نیاز برای سلامتی بهینه را تامین کنید.

ویتامین D و پروبیوتیک‌ها نیز از جمله مواردی هستند که برای تمام افراد مفید به‌شمار می‌روند. ویتامین D هورمونی است که از طریق نورطبیعی خورشید سنتز می‌شود.

بسیاری از ما به میزان کافی در معرض نور خورشید قرار نمی‌گیریم بنابراین با کمبود ویتامین D مواجه هستیم.

پروبیوتیک‌ها و غذاهای تخمیری نیز می‌توانند به تامین باکتری‌های مورد نیاز در لوله گوارش کمک کنند. علی رغم این که استفاده طولانی مدت از ویتامین‌ها و مکمل‌ها ممکن است عوارضی در پی داشته باشد، توصیه می‌شود برخی اوقات در کنار رژیم‌های غذایی خود از آن‌ها نیز استفاده کنید.

صرف نظر از نوع رژیم غذایی انتخاب شده، به خاطر داشته باشید که پوشش دادن و تامین مواد غذایی مورد نیاز بدن توسط رژیم غذایی انتخاب شده یکی از اصلی‌ترین موارد به‌شمار می‌رود. مطالعه کرده و تحقیقاتی در مورد رژیم‌های غذایی انجام دهید و همواره سعی کنید چندین رژیم غذایی را امتحان نموده و مناسب‌ترین را انتخاب کنید.

نتیجه نهایی:

 انتخاب برنامه رژیم غذایی مناسب

تلاش ما بسیار مهم‌تر از رژیم غذایی انتخاب شده می‌باشد اما تغذیه مناسب منجر به سلامتی گردیده و یکی از بهترین اقداماتی است که می‌توانید انجام دهید. هرگز نباید از عدم عملکرد یک رژیم غذایی برای خود ناامید شوید. همواره تغییر را با آغوش باز پذیرفته و رژیمی را انتخاب کنید که بهترین حس را به شما القا می‌کند.


ترجمه و تالیف:

 تن ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت legionathletics.com)

 

عضو کانال تلگرام و اینستاگرام مخصوص بانوان تن‌ورز شوید. برای عضویت بر روی عکس زیر کلیک کنید.