ورزش را ادامه دهید: اگر تمرین کردن را متوقف کنیم چه اتفاقی در بدن ما می‌افتد؟

مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: ۳ دقیقه 

بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی (تنها با یک کلیک رای دهید)

Loading...

 

توقف تمرینات بدنسازی

حتی زمانی که شما بهترین تصمیمات را دارید، زندگی برخی اوقات در سر راه تناسب اندام شما قرار می‌گیرد. صرف نظر از دلیل، عدم ادامه تمرینات منجر می‌شود که بدن شما بخشی از پیشرفت‌های خود را از دست بدهد. در اینجا به بررسی تاثیرات وقفه در ورزش بر روی بدن خواهیم پرداخت.

شرایط: شما یک ماه سخت درگیر کارهای خود هستید و برنامه بدنسازی چهار روز در هفته خود را متوقف می‌کنید.

تاثیر آن بر روی بدن: انجام ترکیبی از تمرینات قدرتی و کاردیو برای کنترل یا کاهش وزن آن، ایجاد ماهیچه، سلامت ایروبیک بسیار عالی می‌باشد. تمرینات خود را به مدت یک ماه متوقف نمایید و متوجه خواهید شد که برخی از بخش‌ها نرم‌تر می‌شود و برخی از فعالیت‌های روزمره نظیر حمل وسایل سنگین یا بالا رفتن از پله‌ها به شما دشوارتر از گذشته خواهد بود. در مطالعه‌ای که افراد مبتدی به مدت دو ماه تمرین نمودند توانستند قدرت خود را به میزان ۴۶ درصد افزایش دهند و زمانی که آن‌ها تمرین‌ کردن را به مدت دو ماه متوقف کردند ۲۳ درصد از قدرت و ماهیچه‌های خود را از دست دادند.

علاوه بر این، هرچه تناسب اندام شما در حین شروع ورزش بالا باشد، سرعت از دست دادن ماهیچه‌ها در صورت عدم تداوم تمرین نیز کاهش خواهد یافت. همچنین در این صورت بازگشت به تمرین بعد از وقفه نیز با سهولت بیشتری انجام می‌شود. برای تمرین‌های قدرتی، با ۷۵ درصد مقاومت خود آغاز کرده و آن را به مرور افزایش دهید. در این صورت در مدتی بسیار کوتاه به وضعیت پیشین دست خواهید یافت.

شرایط: شما برای مدت طولانی تمرینات وزنی انجام داده‌اید، اما در طی چند ماه گذشته، تنها کاری که انجام داده‌اید چند جلسه تمرین بر روی تردمیل بوده است.

تاثیر آن بر روی بدن: در این صورت، سلامت ایروبیک شما باید خوب باشد اما ممکن است بدین نتیجه برسید که قدرت و ماهیچه‌های شما اندکی با ضعف روبرو شده‌اند. بدون انجام تمرینات وزنی، شما ممکن است حجم ماهیچه‌ای خود را از دست داده و چربی شما افزایش خواهد یافت. جالب توجه است که تحقیقات نشان داده‌اند که دوندگان استقامتی نیز با این سرعت حجم ماهیچه‌ای خود را از دست می‌دهند. دو و سایر فعالیت‌های کاردیو منجر به تداوم ماهیچه یا ایجاد ماهیچه نمی‌گردند. شما به تمرینات قدرتی نیاز دارید تا بتوانید ایجاد و تداوم ماهیچه را پایدار سازید.

شرایط: نصف ماراتون دویده‌اند و تمرین بسیاری برای آن انجام داده‌اید اما چند هفته را به منظور بازیابی و استراحت اختصاص داده‌اید.

تاثیر آن بر روی بدن شما: وقفه‌ای نظیر این مشکلی جدی به‌شمار نمی‌رود و جبران آن با سرعت زیادی انجام می‌گیرد. اما انتظار نداشته باشید هم اکنون و در عرض یک روز آن را به‌دست آورید. وستکات توصیه می‌کند از ضربان قلب خود کمک بگیرید و سعی کنید تمریناتی انجام دهید که ضربان قلب خود را افزایش دهید. وی همچنین توصیه می‌کند تمرینات قدرتی را در کنار تمرینات کاردیو انجام دهید.

شرایط: شما پیشتر تمرینات یوگا انجام می‌دادید اما اکنون دلتنگ تمرینات CrossFit پیشین خود هستید.

تاثیر آن بر روی بدن شما: تغییر از یک تمرین به تمرینی دیگر کار نادرستی نیست. اما باید نحوه بازگشت به تمرین A بعد از انجام B را نیز فرا بگیرید. متاسفانه تمرین امر بسیار حساسی می‌باشد. برای مثال وستکات در مورد لنس آرم استرانگ می‌گوید که یکی از بهترین ورزشکاران جهان می‌باشد اما زمانی که او در ماراتون شرکت نمود نتیجه اولین رقابت وی مناسب اما چشم‌گیر نبود. در مورد تمریناتی نظیر یوگا و CrossFit باید در نظر داشته باشید که قدرت شما زمانی که به باشگاه باز می‌گردید پایین خواهد بود.

شرایط: صدمه دیده‌اید و نمی‌توانید به مدت شش ماه تمرینات خود را ادامه دهید.

تاثیر آن بر روی بدن شما: صدمه دیده‌اید و نمی‌توانید به مدت شش ماه تمرینات خود را ادامه دهید، در این حالت، شما بخشی از ماهیچه‌های خود را از دست داده و چربی شما افزایش یافته است و شایان ذکر است که اگر صدمه منجر به کاهش فعالیت روزمره شما گردد این میزان بیشتر نیز خواهد شد. زمانی که قصد دارید مجددا تمرینات خود را ادامه دهید باید این کار را بسیار آرام و سبک انجام دهید. نصف وزن وزنه‌هایی که بر‌می‌دارید نیز در این مرحله زیاد می‌باشد. توصیه می‌شود در ابتدا مصرف پروتئین خود را افزایش داده و از این طریق از دست دادن حجم ماهیچه‌ها در مدت زمان وقفه را کاهش دهید.

 


ترجمه و تالیف:

تن ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت  Active.com)

عضو کانال تلگرام و اینستاگرام  تن‌ورز شوید. برای عضویت بر روی عکس زیر کلیک کنید.